Genbrug kræver at produkterne kommer retur

Et effektivt, cirkulært system for genbrugsemballage kræver en professionel og kvalitetssikret vask. Men lige så vigtigt, at de enkelte produkter returneres, så de efter vask kan komme i rotation igen

Der findes mange incitamentsløsninger og modeller, som understøtter, at mest muligt kommer retur efter brug. Vi har stor erfaring med de fleste og rådgiver altid i forhold til den konkrete opgave. Der findes nok ikke ét retursystem, der er det bedste i enhver henseende, men de bedste forudsætninger for succes findes, når løsningen tænkes som en helhed, der gør det nemt både for gæsten, personalet og andre aktører i den cirkulære genbrugskæde.

Herunder præsenteres en række elementer, der med fordel kan indtænkes. Nogle af dem kan lejes direkte fra Dansk Mobilopvask, mens andre kan leveres af en af vores samarbejdspartnere.

I forhold til gæsten

KOMMUNIKATION

Et meget centralt element er naturligvis at få alle gæster til at være medspillere. De skal oplyses om returmuligheder og fordelene ved at bidrage til at få det til at fungere. Tænk gerne kommunikation ind både før, under og efter arrangementet – og brug flere platforme til at kommunikere på.

“PANT” / AFGIFT

At skabe et økonomisk incitament kan være en meget stærk driver for, at gæsterne bringer de brugte genbrugsemballager retur, og at de ikke blot havner i skraldespanden eller på jorden, og gør pladsen beskidt og rodet.

RETURMULIGHEDER

Inden for dette område er der en lang række løsningmuligheder, og flere af dem kan med stor fordel kombineres. Det bør indtænkes, at retur eksempelvis kan ske direkte via salgsstederne, pantboder, opsamlingsstationer o.l..

I forhold til personalet

KOMMUNIKATION

Et godt cirkulært setup kræver, at alle led fungerer. Både en god forståelse for baggrunden for retursystemet, men også selve praktikken, der følger med, er vigtigt at få formidlet til alle medarbejdere/frivillige.

STACKERE

Processen med at håndtere returemballage skal være så nem som muligt, så tiden i højere grad kan bruges på at betjene gæster med køb af drikkevarer eller fødevarer. En cupstacker gør det nemt at holde styr på de returnerede krus, inden de kan lægges direkte ned i transportkassen.

PAKKEVEJLEDNINGER

Gode instruktioner og vejledninger omkring pakning af produkter forud for, at de sendes retur til vask, gør det nemt for personalet og er medvirkende til at transporten optimeres, og at vasken kan forløbe effektivt.

KØLETRAILER

Under varme forhold udvikler bakterier sig hurtigere, og rester af mad eller drikke tørrer nemt ind – begge dele noget som kan påvirke vaskeresultatet. I nogle tilfælde vil en køletrailer til opbevaring af de beskidte produkter inden vask derfor være påkrævet.

AFFALDSSORTERING

Uagtet alle gode intentioner og løsninger kan det ske, at gæsten kommer til at droppe genbrugsemballagen som affald. Der kan derfor være en værdi i at lave en eftersortering af affaldet – det gavner ikke kun returprocenten, men kan også betyde bedre affaldsfraktioner.